Monday, September 28, 2009

Rombongan Hari Raya Cik Amai 2009

Salam Lebaran untuk sumer! Tak tau cemana nk start cerite raya, tp yg pasti aku tersentuh tgk photo nie! The happiest smile on these faces rasanya dah cukup menggambarkan segalanya!
Well, raya ni aku kat PD. Mmg malatops raya thn nie! It started off a lil' bit 'rocky' ptg raya tu for me coz aku risau psl ayah beraya kat tmpt org, but Alhamdulillah..dgr suara ayah sounded happy jer lps dia smpi kat melaka, i knew everything wil b fine! Aku tak leh tido sgt mlm raya tu, terjaga abt kol 5.50 am- aku terus g dapur. Biasanya aku ni penakut sket klu x der org lain kat dpr tu.. tp sbb aku dah mula rasa cam ayaq mata ni nak mengalir jer (naper ko tnya??? lu pikir ler sendri nabil ooiii...!! ahaks)- lbh baik aku g bz2 kan diri aku. So, sendirian lah aku membasuh pinggan, lap2 meja & panas2 kan lauk. Abt 6.30 am- aku dgr org panggil2 kat pintu dapur! Perghh!!! meremang bulu roma aku!! Sib' baik, Abg Ajak rupanya! So, ni lah hasil presentation lauk pauk yg dah dipanas & dihidangkan di pagi raya oleh chef Fid & chef Ajak! Pls best, masa nak carik big bowl utk kuah lontong. Abg Ajak sambau jer punch bowl yg ada atas meja & aku 'endorsed' kan ajer! Janji ader! Hah ko... vast giler mangkuk kuah lontong tuh!!

Lepas blk smbyng raya, adengan amik2 gambo! acara wajib tuh! Ni ler fmly aku with Emak PD. Alhamdulillah, raya tahun ni, emak nampak lebih 'segak' (bak kata arwah emak aku dulu).
Dah nama nya pun blog aku.. so wajib ler letak gambo aku sebeso tidak nya kan?? Ha ha ha! My first raya dgn wajah bertdng. Mmmmm.. thn depan nak pki tdng merah la plak!!

Haa.. ni Cik Pendi tgh bagik duit raya kat bebudak. Mak budak ni pun dpt jugak! Perghh!!! Cayang ler kat 'abe gebuss' aku tuh! Ahaks!!!

Ok-by 11 am kami beramai2 'berarak' ke umah K Ani Abg Kadir (kakak Fendi yg no 2). Umah sebelah jer frm umah emak pd. Tp mkn totap mkn memasing cam ler jauh no perjalanan nya ke mari! he he he! itulah istimewa nya ari raya, aku rasa! From left: Abg Ajak, Fitri, Abg Man, Ateh, Zamer.
Bebudak sibuk main buai kat luar tgh2 panas! x paham aku???














Abt 12.40 pm I made a move to blk banting sat- gk pusara emak. K Lang & K Yah ikut ktorg blk Banting. Terubat rindu aku kat emak. Ni dah 2nd time aku beraya witout emak, hope thn depan aku lbh strong & x cengeng lg! Lps tu, aku g lawat Wan Biah kat hsptl Banting. Ha.. ni acara plg 'glem' thn ni..mkn kat mary brown di hari raya yg mulia! Siap naik buai lg!! Kah kah kah!! Raya aku thn ni mmg senoneng tul!!













ok- smpi jer frm banting, plan jln raya dah tersusun rapi. So, off we go to umah K Zizah kat Tlk kemang! mmm.. satanem sekali mengadap rendang & nasi impit sambil lepak tgk aznil kat tv. Riuh satu umah! Abt 7.30 pm ktorg blk semula ke bt 4, fresh up a lil' bit & siap2 utk g open hse akt umah Ateh & K Eda kat Tmn Dato' lak.
Haa... smpi kat sana abt kol 9.00 pm. Biasak lah.. org tu tgu org nie, org nie tgu org tuh!! Janji smpi beb! Smpi jer, lauk asam pedas dah terhidang! Best siot! Sehingga menjilat siku memasing mkn!
Terserlah ke'happy' an memasing mengadap lauk-pauk nih! Gitu gini, kami selesai kat sini abt kol 10.30 pm. Itu pun, sib baik ader Cikgu Limah yg buat 'time table' utk ktorg tau! Bergegas memasing angkat punggung biler Cikgu Limah kata 'ok everyone, time's up!" he he he!!!

Next, smpi kat umah Abg Li & K Ani @ abt 11.20 kot. Kat sini 'light refreshment'' la kan, sbb td dah mkn heavy pnya! Dishnya- mee hon goreng & rendang ayam kg , negri sombilan pnya style! Memula, aku jadik tukang seduk mee hon jer sbb dah kenyang! Nmpk jer rendang tuh.. ishh!! aku pun sama naik mkn lagi!! ha ha ha!! gendang gendut tul lah perut aku nih!!
Aku yg tgh gigih menyenduk mee hoon utk org k!!??? katanya... walaupun....!!!
OK- last in the agenda for 1st raya- umah Acik kat Springhill. By this time, sumer ahli rombongan raya sakan Cik Amai dah berlengas, kepenatan, kekenyangan & ngantuk! Tp disebabkan syoknya raya beramai2- memasing gigih gak naik bkt springhill tuh! Yg funny nya- penat, penat gak... mulut totap gak menguyah kuih2 & kacang2 yg ado! Segala mcm kacang ader kat sini- aku mkn smpi dah rasa cam burung kakaktua pun ader! he he he!!!
Punya la ramai smpi Abg Man & Ang Li duduk kat tangga!

Abg Ajak melayan anak2 buah yg bersungguh nak minum air sparkling grape. One of them tnya aku, "Cik Pida, tak pe ke minum air yg cam botol arak nih????!!!" Innocent kan anak2 kiter?? Puas gak aku bagi intro sana sket, sini sket.. lps tu depa tuang x hingat donia pnya!! Poyo tul!

Whatever it is, aku happy beraya tahun ni! Happy sebab tgk adik beradik PD yg together-gether merayakan Aidtri & bersungguh2 nak buat Emak PD happy. She's such a lucky mother, indeed! SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI everyone & maaf zahir batin!!!

Till the next postings! Chiow bebs!!!

No comments:

Post a Comment